2016. júl 31.

Osztogatunk, osztogatunk, ...

írta: Backer PingWin
Osztogatunk, osztogatunk, ...

Osztogatunk, osztogatunk, de gondolkodunk is?


Másfél évvel ezelőtt viccből csibészkedtem egyet. Nagyon meleg volt és már a hihetetlennek tűnő 40 C°-os hőmérsékletjelzőről készített fotót kiretusáltam. Viccből a nulla közepébe húztam egy vonalat, szándékosan 'barkács módon', csúnya kivitelben, hogy jól látszódjon a javítás. Kitettem az oldalamra, hogy felénk 48 fok van. Persze melléírtam, hogy csak vicc. Nem telt el negyedóra és már valós hírként találtam megosztva más üzenőfalán, ahonnan persze vitték tovább.

Szomorú, hogy sokan nem figyelnek, de van ennél szomorúbb is.

Viccből, vagy rossz akaratból bárki ellen kreálható valósnak látszó álhír. Ha ezt megosztjuk nagyobb körben megy híre és lehet, hogy ártatlanul kell ellenségeskedéseket leküzdenie. Ugyanez a helyzet a politikusokkal kapcsolatos hírek megosztásánál is.

"Ó, ha ennek fele igaz már az is disznóság!"

Ezt olvassuk az ilyen megosztásoknál. Igen, disznóság. De ha fele sem igaz, és bírósági ügy lesz belőle, akkor nem csak annak kell felelnie a vádaskodásokért, aki kitalálta, hanem azoknak is akik megosztották az álhírt. Nekik kell bizonyítaniuk, hogy igaz amit írtak. ha ez nem sikerül rágalmazás és becsületsértés miatt letöltendő szabadságvesztés vár rájuk, ami minősített esetben (mivel nagy nyilvánosság előtt történt az eset) két év is lehet. Hiányzik ez valakinek? Akkor ...

"Béláim gondolkodjuk!"
/idézet a 'Legényanya' című filmből/

Tegnap a híradóban két egymástól független hírben is hallottam, hogy törvény elé idéztek valakiket, mert az interneten nyilvánosan megvádoltak valakit. Nem nálunk történt az eset, hanem tőlünk délebbre, de a lehetőség nálunk is adott, és csak idő kérdése mikor pereli be a károsult a vádaskodót és a megosztókat. Jó lenne, ha időnként páran gondolkodnának is. Nem ők az igazságszolgáltatás, és ha hitelérdemlő bizonyíték nincs a kezükben akkor amit tesznek csak rágalmazás és becsületsértés.

_________________

Kicsit ehhez a témához tartozik az urbanlegeds cikke is. Érdemes ezt is átnézni:
http://www.urbanlegends.hu/2014/09/miert-dolunk-be-neha-a-legbugyutabb-hoaxoknak-is/

Szólj hozzá

kacsa-hír